Algemene uitwerkingen en voorbeelden KZI. 2.3.

Het NIAZ heeft algemene uitwerkingen en voorbeelden opgesteld voor de zogenoemde “onderlaag”. In deze map treft u per rubriek of normelement de algemene uitwerkingen en voorbeelden aan. De voorbeelden van uitwerkingen behorende bij normelementen geclassificeerd met de eis 3-4 treft u na inloggen aan in de map “uitgewerkte voorbeelden KZI 2.3”.

Rubriek: 121 (taakverdelen en communiceren)

121.08 – De instelling past de vigerende governancecode (NL) Hospital Governance (B) toe.

Lees verder…

Rubriek 122 – normelement 122.11

122.11 – De instelling heeft een documentbeheersysteem waarin de actuele versies van beleidsdocumenten, reglementen, procedures, protocollen, werkinstructies en overige voorschriften overzichtelijk zijn vastgelegd en op elk gewenst moment raadpleegbaar zijn.

Lees verder…

Rubriek: 311 (werving en behoud)

311.07 – De instelling benut de (geaggregeerde) uitkomsten van tevredenheidsonderzoeken, jaargesprekken, verzuimregistratie, registratie van incidenten en risico-inventarisaties bij het actualiseren van het (strategische) personeelsbeleid en veiligheidsbeleid.

Lees verder…

Rubriek: 311 (werving en behoud)

311.09 – De instelling controleert per individuele medewerker en medisch specialist de geldigheid van de benodigde diploma’s en de actualiteit van de vereiste inschrijving in één of meer beroepsregisters (NL) RIZIV-registratie/erkenning (B).

Lees verder…

Rubriek: 312 (afstemming)

312.04 – De instellingsleiding ziet erop toe dat de competenties en bevoegdheden van de medewerkers aansluiten bij de door hen te verrichten taken. 312.05 – Binnen de werkeenheden is op afgesproken momenten werkoverleg waarin alle relevante onderwerpen met betrekking tot het werk in alle openheid aan de orde kunnen komen.

Lees verder…

Rubriek: 321 (functioneren)

321.05 – De instelling heeft voor nieuwe en tijdelijke medewerkers een introductie- en inwerkprogramma dat is afgestemd op de werkeenheid en de (zorg)processen waarbij de medewerkers betrokken zijn. De voor hun relevante veiligheidsaspecten krijgen expliciet aandacht.

Lees verder…

Rubriek: 323 (scholing)

323.09 – De instellingsleiding ziet erop toe dat de medewerkers de opleidingen en trainingen volgen die nodig zijn om hun individuele aandeel in de (zorg)processen op het vereiste professionele niveau te brengen en te houden.

Lees verder…

Rubriek: 321 (functioneren)

321.05 – Binnen de werkeenheden is op afgesproken momenten werkoverleg waarin alle relevante onderwerpen met betrekking tot het werk in alle openheid aan de orde kunnen komen.

Lees verder…

Rubriek: 323 (scholing)

323.11 – De instelling voorziet in de benodigde facilliteiten om de vaardigheden met betrekking tot de voorbehouden en/of risicovolle handelingen op peil te brengen en te houden.

Lees verder…

Rubriek: 423 (infrastructuur)

423.10 – De instelling heeft afspraken ter voorkoming van onbevoegde toegang tot ruimtes en persoonlijke eigendommen van patiënten, medewerkers en bezoekers.

Lees verder…

Rubriek: 431 (geneesmiddelenvoorziening)

Inhoud: Algemeen procesbeheer (NIAZ) Bereiden, uitvullen en verpakken (NIAZ) Nieuw – Elektronisch voorschrijven (IGZ)) Medicatieopdracht (NIAZ) Afleveren (NIAZ) Uitvoeren analyses (NIAZ) Vastlegging en archivering gegevens (NIAZ)

Lees verder…

Rubriek: 432 (bloedvoorziening)

Inhoud: Transfusiebeleid (NIAZ) Levering, ontvangst, opslag, uitgifte en vervoer bloedproducten (NIAZ) Aanvragen van bloedproducten (NIAZ) Vaststellen van compatibiliteit (NIAZ) Toedienen van bloedproducten (NIAZ) Autologe transfusies (NIAZ)

Lees verder…

Rubriek: 434 (infectiepreventie)

434.09 – De instelling heeft afspraken over de huishoudelijke schoonmaak van de inventarissen en de verblijfsruimten van patiënten, medewerkers en bezoekers.

Lees verder…

Rubriek: 434 (infectiepreventie)

434.10 – De instelling hanteert richtlijnen voor het voorkomen/bestrijden van (ziekenhuis)infecties.

Lees verder…

Rubriek: 434 (infectiepreventie)

434.15 – De instelling heeft afspraken over de opslag en distributie en het gebruik en hergebruik van steriele hulpmiddelen en materialen. 434.17 – De instelling heeft een functionaris benoemd als terzake deskundige, belast met de controle op de naleving van de afspraken inzake steriele hulpmiddelen, materialen, instrumentarium en specifieke (medische)apparatuur.

Lees verder…

Rubriek: 434 (infectiepreventie)

434.18 – De instelling heeft afspraken over het reinigen en desinfecteren van flexibele endoscopen. – 434.19 – De instelling heeft een functionaris benoemd als terzake deskundige belast met de controle op de naleving van de afspraken voor het reinigen en desinfecteren van flexibele endoscopen.

Lees verder…

Rubriek: 435 (voedselvoorziening)

Lees verder…

Rubriek: 511 (procesontwerp en –beschrijving)

Risico-indicatoren Centromonitor

Lees verder…

Rubriek: 512 (procesontwerp: meting)

Risico-indicatoren Centromonitor

Lees verder…

Rubriek: 513 (procesontwerp: verbetering en vernieuwing)

513.09 – Alle professionele disciplines die in de dagelijkse praktijk een wezenlijke bijdrage leveren aan een (zorg)proces worden op interactieve wijze bij het verbeteren of vernieuwen daarvan betrokken.

Lees verder…

Rubriek: 514 (risicomanagement: proactief)

514.11 – De instelling heeft de (zorg)processen zodanig ingericht en gestandaardiseerd dat de veiligheid van patiënten, medewerkers en bezoekers naar behoren is gewaarborgd. Hierbij wordt in het bijzonder aandacht gegeven aan die onderdelen van de zorgprocessen (o.a. perioperatief proces, minimaal invasieve chirurgie) die de aansprakelijkheidsverzekeraar van de instelling en/of de Inspectie voor de Gezondheidszorg (NL) / Zorginspectie (B) als bijzonder risicovol heeft aangemerkt.

Lees verder…

Rubriek: 515 (risicomanagement: reactief)

515.15 – De instelling heeft een beoordelingskader m.b.t. incidenten waarvoor een wettelijke meldingsplicht geldt aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (NL) Zorginspectie (B).

Lees verder…

Rubriek: 516 (patiëntgerichtheid: proactief)

516.14 – De instelling heeft afspraken voor omgang en voorzieningen met betrekking tot de zorg voor kinderen en heeft afspraken met betrekking tot ‘Veilige zorg voor zieke kinderen’ geïmplementeerd (NL: VMS-thema; B: Zorgprogramma Kinderen).

Lees verder…

Rubriek: 516 (patiëntgerichtheid: proactief)

516.15 – De instelling heeft een regeling voor omgang en voorzieningen met betrekking tot de zorg voor kwetsbare ouderen en heeft afspraken met betrekking tot ‘De kwetsbare oudere’ geïmplementeerd (NL: VMS-thema; B: Zorgprogramma Geriatrie).

Lees verder…

Rubriek: 518 (professionele coördinatie en continuïteit)

Risico-indicatoren Centramonitor

Lees verder…

Rubriek: 519 (zorg in bijzondere omstandigheden)

Risico-indicatoren Centromonitor

Lees verder…

Rubriek: 712 (overige uitkomsten)

Risico-indicatoren Centromonitor RI 02.07 Jaargesprek RI 05.10 Scholingsplan RI 03.05 Scholingseisen RI 04.04 Deskundigheid personeel RI 01.12 Audits OK

Lees verder…

Rubriek: 712 (overige uitkomsten)

712.18 – Aantal gevoerde jaargesprekken met medewerkers van de afgelopen drie jaar.

Lees verder…

Rubriek 911 – resultaten voor de patiënt

Inhoud: Basisset Prestatie-indicatoren Risico-indicatoren Centromonitor RI 01.01 Afgezegde operaties RI 01.03 Pre-operatieve medicatie RI 01.05 Pijnmetingen RI 01.06 Pijnscore > 7 RI 01.09 Wondinfecties RI 03.06 Lijnsepsis RI 04.03 Deskundigheid echoscopisten RI 04.05 Complicatieregistratie RI 05.05 Ondervoeding RI 06.01 Analyse meldingen medicatiefouten RI 06.04 Percentage electronisch voorschrijven RI 06.10 Vermijding van toedienfouten RI 06.12 Medicatieverificatie bij opname en ontslag

Lees verder…