Kosten accreditatie 2015

— gearchiveerd onder: kosten, jaarbijdrage

Vergoedingssystematiek en tarieven 2015

De prijs voor een accreditatie in 2015 is gelijk aan de prijs van 2014 verhoogd met een prijsindexering van 1,3%, conform het prijsindexcijfer van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en het Centraal Planbureau.

De vergoedingssystematiek voor de accreditatie van instellingen is als volgt:

Het NIAZ hanteert voor instellingen verschillende categorieën.
1. Elke instelling wordt toegerekend aan één van de categorieën afhankelijk van het aantal auditdagen.
2. Het aantal auditdagen wordt berekend op basis van de grootte van de instelling, het aantal bedden, aantal fte en aantal locaties.
3. Per categorie is er een vaste prijs.
4. Instellingen die starten met de participatie in het accreditatieprogramma betalen een startfee ter grootte van viermaal de jaarbijdrage. In Vlaanderen worden in overleg met de directie van het NIAZ hierover concrete afspraken gemaakt.
5. Met ingang van het jaar volgend op het jaar waarin het externe auditbezoek heeft plaatsgevonden betaalt de instelling een jaarbijdrage.

Tarieven 2015 inclusief prijsindex 1,3% exclusief BTW 

CategoriePrijs 2015CategorieReductieprijs
A€ 29.462  
B€ 23.538  
C€ 17.653  
D€ 11.766  
E€ 5.878ER€ 4.610

 Startfee is viermaal de prijs van 2015.

Gefuseerde instellingen
Bij gefuseerde instellingen kan het NIAZ een afwijkende categorie-indeling hanteren. De directeur van het NIAZ maakt hierover per instelling afspraken. Indien bijvoorbeeld twee instellingen uit de B-categorie zijn gefuseerd en beide volwaardige instellingen blijven, deelt het NIAZ de instelling in in de BB-categorie. Dit betekent dat het NIAZ twee auditteams uit de B-categorie inzet tijdens het auditbezoek. Als de fusie leidt tot een strikte lateralisatie of nieuwbouw, kan dit ertoe leiden dat het NIAZ de gefuseerde instelling indeelt in de A-categorie of eventueel de A+-categorie.

De prijs voor een Tussentijdse audit in 2015 is € 8.000 exclusief BTW of meer, afhankelijk van het aantal auditoren en het aantal auditdagen.

  • 50% van het bedrag na ondertekening van de overeenkomst;
  • 50% van het bedrag nadat het auditbezoek uit hoofde van het betreffende accreditatietraject is uitgevoerd.