Thesaurus
Hier vindt u een overzicht van de definities en begrippen zo die door NIAZ worden gebruikt en vermeld staan in de Kwaliteitsnorm Zorginstelling.
Accreditatie
(Ook wel te noemen: accreditering).
Lees verder…
Accreditatie-overeenkomst
De schriftelijke overeenkomst tot deelname aan het accreditatieprogramma van het NIAZ, gesloten voor onbepaalde tijd tussen de instelling en het NIAZ.
Lees verder…
NIAZ Accreditatieprocedure
Een beschrijving van de stappen die de instelling en het NIAZ voor het verkrijgen van een accreditatiestatus moeten doorlopen.
Lees verder…
Adequaat
Voldoet aan eisen van doeltreffendheid, doelmatigheid en veiligheid en is voldoende operationeel (meetbaar).
Lees verder…
ARBO
Normelementen die relevant zijn voor niet alleen de veiligheid van patiënten, maar ook van medewerkers en bezoekers, hebben het oormerk: ARBO.
Lees verder…
Audit
Een onderzoek van de regelingen in een instelling of één of meerdere werkeenheden door (deskundige) personen die zelf niet bij de uitvoering zijn betrokken of daarvoor verantwoordelijkheid dragen,
Bestendige deelaccreditatie
De specifieke accreditatie van een deel van een instelling dat op grond van de aard van de werkzaamheden of het bieden van een specifiek deel van de patiëntenzorg als een eigenstandig werkzaam onderdeel is te beschouwen.
Lees verder…
Bezoeker
De natuurlijke persoon (M/V) die anders dan als medewerker of patiënt op legale gronden daadwerkelijk in de instelling verblijft.
Lees verder…
Dienstdoende
De functionaris die voor de continuïteit van een functie buiten de reguliere bedrijfstijd (‘kantooruren’) zorg draagt.
Lees verder…
Eis 3-4
Lees verder…
Doelmatigheid
(Ook wel te noemen: efficiëntie.)
Lees verder…
Doeltreffendheid
(Ook wel te noemen: effectiviteit.)
Lees verder…
Functionaris
De medewerker die een omschreven functie uitoefent ten aanzien waarvan de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn afgesproken en (doorgaans) schriftelijk gedocumenteerd.
Lees verder…
Gewone deelaccreditatie
De eenmalige specifieke accreditatie van een deel van een instelling als opstap naar een instellingsbrede accreditatie
Lees verder…
Incident
Onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces of bedrijfsproces die tot schade voor de patiënt, de medewerkers of de bezoekers heeft geleid, had kunnen leiden of nog kan leiden.
Lees verder…
Informatiediensten
Alle activiteiten en voorzieningen die te maken hebben met het genereren, transponeren, vastleggen, transporteren, oproepen, raadplegen en beveiligen van informatie.
Lees verder…
Instelling
Het organisatorisch verband dat als een eigenstandige juridische entiteit naar derden (patiënten, andere zorgaanbieders, zorgverzekeraars) optreedt.
Lees verder…
Instellingsbrede accreditatie
De accreditatie van de instelling als geheel.
Lees verder…
Instelling en werkeenheden
De norm kan gebruikt worden bij de zelfevaluatie en toetsing van de instelling als geheel en van de afzonderlijke werkeenheden.
Lees verder…
Instellingsleiding
De functionaris of het college van functionarissen, belast met de eindverantwoordelijkheid voor en de daadwerkelijke leiding van de instelling als geheel.
Lees verder…
INK-model
Het door INK ontwikkelde managementmodel voor zelfevaluatie en integrale verbetering van de bedrijfsvoering
Lees verder…
Klacht
De uiting van onvrede over enige handeling door of namens de instelling of omstandigheid in de instelling,
Lees verder…
Ketenpartner
Een andere instelling of zorgaanbieder die zorg verleent in samenhang met dan wel voorafgaand aan dan wel volgend op de zorg die de instelling zelf verleent en waarbij sprake is van een zekere mate van continuïteit van activiteiten.
Lees verder…
Klachtenbehandeling
Het proces van onderzoek van een klacht, gericht op een formele oordeelsvorming over de gegrondheid daarvan met mogelijk op correctie of genoegdoening gerichte gevolgen.
Lees verder…
Klachtenbemiddeling
Het proces van onderzoek van een klacht, gericht op het zo snel mogelijk opvangen van de klager, het verhelpen van de oorzaak van het ongenoegen en het behoud van de relatie met de klager.
Lees verder…
Klachtenopvang
Het geheel van klachtenbehandeling en klachtenbemiddeling.
Lees verder…
Kwaliteit
Kwaliteit is de mate waarin de beoogde resultaten die van belang zijn voor de patiënt tijdig en met een goede bejegening worden bereikt (= kwaliteit in engere zin),
Kwaliteitscyclus
(Ook wel te noemen: Deming-cyclus of PDCA-cyclus.)
Lees verder…
Leiding
(Ook wel te noemen: leidinggevenden.)
Lees verder…
Medewerker
De natuurlijke persoon (M/V) die op grond van een overeenkomst van de instelling met hem zelf of van de instelling met een andere partij daadwerkelijk werkzaam is in de instelling.
Lees verder…
Missie NIAZ
NIAZ levert een bijdrage aan de borging en verbetering van de kwaliteit gezondheidszorg,
Lees verder…
Normelement
Een onderdeel van de Kwaliteitsnorm Zorgsinstelling dat als een zelfstandig onderdeel wordt gescoord in de beoordelingssystematiek.
Lees verder…
NTA 8009:2011
De technische aanduiding (NTA = Nederlandse Technische Afspraak) voor de afspraak van enkele veldpartijen in Nederland over de eisen te stellen aan een zogeheten veiligheidsmanagementsysteem (VMS).
Lees verder…
Patiënt
De natuurlijke persoon (M/V) die gebruiker is van de diensten van de zorgaanbieder.
Lees verder…
Procedure
Een reeks samenhangende activiteiten die volgtijdelijk worden uitgevoerd gericht op het bereiken van een bepaald resultaat.
Proces
Een geheel van samenhangende activiteiten – bedoelde en niet bedoelde – die feitelijk plaatsvinden in het verband (de context) om een bepaald doel te bereiken.
Lees verder…
Protocol
Een in activiteiten, beslissingsmomenten en beslissingen gespecificeerde richtlijn voor het handelen in gespecificeerde gevallen van een functionaris bij het uitoefenen van diens vertrouwensfunctie,
Lees verder…
Referentiekader NIAZ
De verzameling van alle bestanddelen die onderdeel (kunnen) uitmaken van de normering en toetsing door het NIAZ.
Lees verder…
Regeling
Het geheel van afspraken en personele en materiële voorzieningen dat is getroffen om een bepaald voorgenomen resultaat te bereiken.
Lees verder…
Standaard
Een binnen een beroepsgroep van functionarissen met een vertrouwensfunctie bestaande gespecificeerde richtlijn voor het handelen in gespecificeerde gevallen.
Lees verder…
Veiligheid
De mate waarin een actie of regeling voor het bereiken van een beoogd resultaat gestalte krijgt zonder onbedoelde en schadelijke resultaten voor patiënten, medewerkers en bezoekers.
Lees verder…
Vertrouwensfunctie
De functie van een functionaris die met een grote mate van (professionele) zelfstandigheid ten aanzien van beoordeling (‘diagnose’) en te ondernemen activiteiten (‘behandeling’) werkzaam is en daarmee vorm geeft aan de kwaliteit.
Lees verder…
Visie op veiligheid
NIAZ ziet veiligheid als een integraal onderdeel van de kwaliteit: het aspect is wel te onderscheiden, maar niet te scheiden van de overige bedrijfsvoering.
Lees verder…
VMS
VMS staat als afkorting voor Veiligheidsmanagementsysteem. Een aantal partijen heeft een aantal afspraken hierover vastgelegd in de NTA 8009:2011.
Voorwaarden
NIAZ bepaalt jaarlijks wat de voorwaarden zijn om voor accreditatie in aanmerking te komen.
Lees verder…
Waarnemer
De functionaris die voor de volledige continuïteit van een functie zorg draagt ter tijdelijke vervanging van een andere functionaris.
Lees verder…
Werkeenheid
Een herkenbare groep medewerkers die in onderlinge samenwerking een welomschreven functie uitoefenen.
Lees verder…
Werkinstructie
Een in een samenhangende reeks uitvoeringsacties gespecificeerd voorschrift voor het uitvoeren van een activiteit.
Lees verder…
Zelfevaluatie
Een door de instelling of werkeenheid opgesteld rapport waarin, gespecificeerd naar de onderdelen van de normtekst van NIAZ, onderbouwd wordt aangegeven op welke wijze en in welke mate de betreffende eenheid voldoet aan de gestelde eisen.
Lees verder…
Afspraak
Het geheel van acties en personele en materiële voorzieningen die zijn getroffen in onderling overleg om een bepaald voorgenomen resultaat te bereiken. Onder ‘afspraken’ vallen onder meer reglementen, procedures, protocollen, (werk)instructies en overige voorschriften die niet per se op papier zijn vastgelegd.
Lees verder…
bewindvoerder/curator
De natuurlijke persoon (M/V) die door de kantonrechter (NL)/vrederechter (B) is benoemd voor het behartigen van de zakelijke en persoonlijke belangen van een meerderjarige cliënt die vanwege een geestelijke stoornis tijdelijk, periodiek of blijvend niet in staat is die belangen behoorlijk waar te nemen. De curator moet toestemming geven voor alle (rechts)handelingen van de onder curatele gestelde.
Lees verder…
curator
De natuurlijke persoon (M/V) die door de rechtbank is benoemd voor het behartigen van de zakelijke en persoonlijke belangen van een meerderjarige cliënt (patiënt) die vanwege een geestelijke stoornis tijdelijk, periodiek of blijvend niet in staat is die belangen behoorlijk waar te nemen. De curator moet toestemming geven voor alle (rechts)handelingen van de onder curatele gestelde.
Lees verder…
Cliënt
De natuurlijke persoon (M/V) die gebruiker is van de diensten van de zorgaanbieder. Onder cliënt wordt tevens verstaan patiënt, bewoner, pupil, zorgvrager, zorgconsument, cliëntsysteem (B) vertegenwoordiger of eerste contactpersoon.
Lees verder…