NIAZ Kenniscentrum
NIAZ wil een kenniscentrum zijn dat bijdraagt aan verwerving en verspreiding van kennis en kunde over de kwaliteit van zorg. Hiertoe behoren zowel het doorgeven van ervaringen uit audit-processen over bijvoorbeeld good practices (binnen de kaders van het publicatiebeleid en de accreditatieovereenkomst) als het verzorgen van opleidingen. Tevens zijn interessante berichten van derden geplaatst die een duidelijke relatie hebben met kwaliteit en veiligheid. Hieronder treft u diverse voorbeelden aan.
Thesaurus
Hier vindt u een overzicht van de definities en begrippen zo die door NIAZ worden gebruikt en vermeld staan in de Kwaliteitsnorm Zorginstelling.
Algemene uitwerkingen en voorbeelden KZI. 2.3.
Het NIAZ heeft algemene uitwerkingen en voorbeelden opgesteld voor de zogenoemde “onderlaag”. In deze map treft u per rubriek of normelement de algemene uitwerkingen en voorbeelden aan. De voorbeelden van uitwerkingen behorende bij normelementen geclassificeerd met de eis 3-4 treft u na inloggen aan in de map “uitgewerkte voorbeelden KZI 2.3”
Lees verder…
Thema kwaliteit en veiligheid
Het NIAZ plaatst hieronder informatie van derden die wellicht voor u van belang kan zijn.
Uitgewerkte voorbeelden KZI 2.3.
Het NIAZ heeft instellingen gevraagd uitwerking van normelementen beschikbaar te stellen voor de zogenoemde “onderlaag”. Contactpersonen van het NIAZ kunnen met onderstaande link en met behulp van de toegestuurde inloggegevens uitgewerkte voorbeelden inzien.
Lees verder…
Good Practices KZI 2.3.
Het referentiekader van het NIAZ bestaat uit een formele ‘bovenlaag’ en een informele ‘onderlaag’. In deze laatste worden uitwerkingen en voorbeelden, good practices en wet- en regelgeving vermeld. Deze rubrieken dienen ter ondersteuning van het begrip en de toepassing van de officiële normtekst in de ‘bovenlaag’. De ‘onderlaag’ beoogt tevens aan het zorgveld een Wikipedia-achtige omgeving te bieden om kennis en ervaringen te delen en te werken aan de volgende versies van de Kwaliteitsnorm Zorginstelling. Alles indachtig het uitgangspunt van het NIAZ: voor de zorg en door de zorg. Contactpersonen van het NIAZ kunnen met onderstaande link en met behulp van de toegestuurde inloggegevens good practises inzien.
Lees verder…
Meest genoemde verbeterpunten
In de afgelopen twee jaar hebben de auditteams diverse verbeterpunten geformuleerd.
Kwaliteitsverbetering: beste methode voor kostenreductie
Ondestaand filmpje werd aangetroffen op www.zorgvisie.nl en is nog steeds actueel.
Lees verder…